تارا خبر
  • صفحه نخست
  • خوزستان
  • سیاسی
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • فرهنگ و هنر
  • بین الملل
۶ تیر ۱۴۰۵

مصرف نان‌های سفید عامل خطر مرگ‌های زودرس / تعداد نانوایی‌های ارائه‌دهنده نان کامل در استان از ۳ به ۸۵ واحد افزایش یافته است

شانزدهمین پویش ملی تغذیه سالم با شعار «نانو سلامت» با تأکید بر ضرورت مصرف «نان کامل» در خوزستان از ۱۵ تا ۳۰ آذر ۱۴۰۴ آغاز شد.
آذر 15, 1404 2 دقیقه خواندن
چاپ خبر

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، پویش ملی «تغذیه سالم» با محوریت «نان سالم، زندگی سالم» از ۱۵ تا ۳۰ آذرماه در استان خوزستان آغاز شد.

دکتر مهرداد شریفی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، در تشریح اهداف این پویش، بر محوریت آموزش و ترویج مصرف نان کامل تأکید کرد و هشدار داد: بر اساس آخرین مطالعات، مصرف کم غلات کامل، یکی از اصلی‌ترین عوامل خطر تغذیه‌ای در مرگ‌های زودرس در ایران است؛ به‌طوری که در سال ۲۰۱۹، حدود ۲۹ هزار مورد مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی‌عروقی، دیابت و سرطان‌ها به این دلیل ثبت شده است.

وی با بیان اینکه نان قوت غالب مردم است اما الگوی مصرف نیازمند اصلاح فوری است، توضیح داد: متأسفانه سرانه مصرف نان سفید و بدون سبوس در کشور بسیار بالاست، در حالی که نان کامل که از آرد با سبوس‌گیری کمتر از ۶ درصد و حاوی جوانه گندم تهیه می‌شود می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های مزمن و کاهش هزینه‌های درمانی ایفا کند. معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در ادامه ویژگی‌های نان سالم را برشمرد و گفت: نان کامل، رنگ تیره‌تر، عطر و طعم بهتر، ارزش غذایی بالاتر و ماندگاری بیشتری دارد. به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم حداقل نان مصرفی روزانه خود را از انواع نان‌های کامل یا نان‌های صنعتی سبوس‌دار انتخاب کنند.

دکتر شریفی همچنین هشدار داد: اضافه کردن دستی سبوس به خمیر نان در برخی نانوایی‌ها، نه تنها سودمند نیست، بلکه به دلیل عدم کنترل بهداشتی و امکان آلودگی، می‌تواند تهدیدکننده سلامت باشد. تنها نان‌های پخته‌شده با آرد کامل از ابتدای فرآیند، قابل اعتماد هستند.

وی در پایان با اشاره به اقدامات خوب انجام‌شده برای افزایش دسترسی شهروندان به نان کامل در استان خوزستان، اظهار داشت: در راستای اجرای برنامه‌های بین‌بخشی و فرهنگ‌سازی مصرف نان سالم، تعداد نانوایی‌های مجاز پخت نان کامل در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، از تنها ۳ واحد در ابتدای سال جاری، به ۸۵ واحد افزایش یافته است. این امر دسترسی مردم به نان واقعاً سالم را تسهیل خواهد کرد.

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار

  • مقام آمریکایی: حملات به ایران به معنای آغاز جنگ نیست یک
  • نیروی دریایی سپاه به تجاوز و عهدشکنی آمریکا پاسخ داد
  • شنیده‌شدن صدای چند انفجار در حوالی سیریک
  • ادارات خوزستان به دستور استاندار روز شنبه با تاخیر شروع به کار می کنند
  • هشدار خانیکی به مسئولان: مدیران وقت بیشتری برای شنیدن مشکلات مردم بگذارند / اخبار جعلی اعتماد را تخریب می کند / حمایت از روزنامه نگاران مستقل هشدار خانیکی به مسئولان: مدیران وقت بیشتری برای شنیدن مشکلات مردم بگذارند / اخبار جعلی اعتماد را تخریب می کند / حمایت از روزنامه نگاران مستقل
  • از فرهنگِ صرفه‌جویی تا زیرساختِ فرسوده؛ نیمی از بحران، زیر پای لوله‌های قدیمی گم می‌شود
  • هوش مصنوعی و نویسندگان؛ هوش مصنوعی جامعه ادبی را نگران کرده است/ قطع همکاری برخی ناشران با این گروه از نویسندگان
  • چه شد یک مسیحی سمفونی عاشورا را نواخت؟
  • بیمه شخص ثالث؛ چتری اجباری که برخی زیر بار آن نمی‌روند
  • نقدی بر صحبت‌های اخیر وزیر کشاورزی؛ آقای وزیر، «افزایش مزد» عامل گرانی نیست/ نان از دست رفته را به سفره‌های مردم برگردانید!
  • مدیران در تصمیم‌گیری‌های کلان جهت‌گیری هوشمندانه داشته باشند/افزایش بهره‌وری در نیشکر با کمک دانش‌بنیان‌ها
  • آماده‌سازی مجتمع‌های بین‌راهی خوزستان برای میزبانی از زائران اربعین
  • سه شطرنج‌باز دزفول به اردوی تیم ملی دعوت شدند
  • چگونه تفاوتهای فرهنگی را در ازدواج دوقومیتی مدیریت کنیم؟
  • برای حفاظت از دارایی‌ مشتریان، خدمات کارت بانک‌ها از دسترس خارج شد درپی
  • صفحه نخست
  • خوزستان
  • سیاسی
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • فرهنگ و هنر
  • بین الملل