تارا خبر
  • صفحه نخست
  • خوزستان
  • سیاسی
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • فرهنگ و هنر
  • بین الملل
۲ تیر ۱۴۰۵

شهباز شریف: هیچ بحثی درباره برنامه‌های موشکی ایران با آمریکا و یا در تفاهم‌نامه وجود ندارد

شهباز شریف نخست وزیر پاکستان تاکید کرد که وی هرگز درباره قابلیت‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران اظهار نظری نکرده و این موضوع هرگز جایی در مذاکرات ایران‌ و آمریکا و یا در یادداشت تفاهم نامه اسلام آباد نداشته و ندارد.
تیر 2, 1405 5 دقیقه خواندن
چاپ خبر

شهباز شریف سه‌شنبه شب در پایان نشست خبری مشترک خود با مسعود پزشکیان رئیس جمهور اسلامی ایران در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایرنا مبنی براینکه «آیا شما در مجلس پاکستان اظهار نظری درباره برنامه‌های موشکی ایران و یا بررسی آن در مذاکرات جاری داشته‌اید، زیرا ایران هرگز درباره برنامه‌های موشکی خود مصالحه نکرده و هیچ گفت وگویی نخواهد کرد؟»، گفت: من روز گذشته در مجلس ملی پاکستان سخنان کوتاهی را داشتم و آنجا به مردم پاکستان تبریک گفتم که به کمک خداوند متعال توانستیم یک موفقیتی را با امضای تفاهم‌نامه اسلام آباد میان سه کشور به دست بیاوریم.

ما توانستیم با امضای یک تفاهم‌نامه میان سه کشور یک موفقیت به دست بیاوریم که توسط مسعود پزشکیان رئیس جمهور اسلامی ایران در تهران، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در فرانسه و من در اسلام آباد به عنوان میانجی این سند را امضا کردیم.
وی افزود: من از رئیس جمهور اسلامی ایران دعوت کردم تا به اسلام آباد بیایند و تمام مردم پاکستان از حضور ایشان بسیار خوشحال هستند و از ایشان استقبال گرمی کردند.

شهباز شریف ادامه داد: در خصوص موشک‌های بالستیک من باید بدون ابهام بگویم که موضوع موشک‌های بالستیک میان ایران و آمریکا هیچ‌وقت مورد بحث قرار نگرفته و گزینه روی میز نبود و در تفاهم‌نامه هم به هیچ عنوان ذکر نشده است و در این خصوص هیچ ابهامی هم وجود ندارد.

نخست وزیر پاکستان گفت: بالاتر از این اگر بخواهم بگویم، اگر کشور ایران به عنوان کشور همسایه ما برای مقاصد دفاعی موشک بالستیک داشته باشد، کشورهای بسیار زیادی در سراسر جهان هستند که موشک‌ها را انبار کرده‌اند، بنابراین چرا باید به اینکه ایران دارای موشک بالستیک است اعتراض کرد.
وی تصریح کرد: مطرح کردن این موضوع فقط باعث ایجاد تاخیر و مشکل خواهد شد و باعث ایجاد سوال برای طرف‌های درگیر می‌شود.

نخست وزیر پاکستان افزود: بنابراین من در اینجا با قاطعیت می‌گویم که موشک بالستیک بخشی از تفاهم‌نامه میان ایران و آمریکا نبوده است، بر روی میز نبوده و در دستور کار دو کشور هم قرار ندارد.

وی ادامه داد: این را به عنوان یک هشدار باید عرض کنم که در سراسر جهان کشورهایی هستند که می‌خواهند این توافق به دست آمده را از بین ببرند. این کشورها بسیار ناامید و ناراحت هستند از توافقی که میان ایران و کشور مقابل به دست آمده است و آنها می‌دانند که آتش‌بس میان دو کشور منجر به صلح و رفاه برای ایران و طرف‌های دیگر خواهد شد و این کشورها که به دنبال خرابکاری هستند، به دنبال ایجاد شک و تردید هستند ولی من و برادرم عزیزم جناب آقای مسعود پزشکیان و مردم دو کشور اراده بسیار قوی داریم که با مشت محکم جواب این کشورهایی که می‌خواهند روابط میان ما و این موفقیت بزرگی را که به دست آمده است را از بین ببرند، بدهیم.

شهباز شریف در جریان نشست خبری مشترک با رئیس جمهور اسلامی ایران گفت: تفاهم‌نامه اسلام‌آباد به شکل یک توافق‌نامه‌ درخواهد آمد و راه‌های جدیدی برای توسعه گشوده خواهد شد.

وی ابراز داشت که در جهان کم نیستند عناصری که از پیشرفت حاصل از تفاهم‌نامه اسلام‌آباد ناراضی باشند.

شهباز شریف افزود: پاکستان و ایران ثابت خواهند کرد که دیواری آهنین در برابر کسانی هستند که صلح منطقه را خراب می‌کنند.

نخست‌وزیر پاکستان ضمن تأکید بر تعهد خود به روابط نزدیک با ایران با قرائت اشعاری به زبان فارسی، گفت که دوست کسی است که در دوران سخت دست در دست هم دهند.

وی از سفر رئیس جمهور اسلامی ایران و هیات همراهش به پاکستان ابراز خرسندی کرده و مذاکرات خود با پزشکیان را گفت وگویی بسیار پربار و دلپذیر توصیف کرد.

شهباز شریف گفت که این دیدار مانند یک دورهمی خانوادگی بود، جایی که برادران با صراحت کامل و عزم راسخ با یکدیگر صحبت می‌کردند که ما روابط برادرانه خود را قوی‌تر از همیشه خواهیم کرد.

نخست وزیر پاکستان افزود که مسعود پزشکیان رئیس جمهور اسلامی ایران دولتمرد بزرگی از یک کشور بزرگ است و رئیس جمهور ایران به عنوان یک پزشک نیز کمک‌های زیادی به جامعه کرده است.

وی از پایان جنگ بین ایران و ایالات متحده ابراز خرسندی کرد و گفت که پاکستان به عنوان میانجی، تلاش‌های صادقانه‌ای برای روند صلح انجام داده است. مذاکرات فنی در بورگن اشتوک نیز از اهمیت بالایی برخوردار بود.

شهباز شریف، ابراز امیدواری کرد که تفاهم‌نامه اسلام آباد به شکل توافق‌نامه درآید و راه‌های جدیدی برای توسعه باز شود.

نخست وزیر پاکستان از رهبری دوراندیشانه حضرت آیت‌الله سید مجتبی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران تمجید کرد و گفت که ملت ایران در طول بحران شجاعت و وحدت مثال‌زدنی از خود نشان دادند.

وی از دست دادن صدها جان گرانبها در جنگ را به ملت و دولت ایران تسلیت گفت و افزود که شهادت حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای رهبر شهید ایران نیز ضایعه عظیمی بود.

نخست وزیر پاکستان همچنین اعلام کرد که هفته آینده برای ادای احترام به رهبر شهید انقلاب حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای و ابراز مجدد همبستگی پاکستان با مردم ایران، به تهران سفر خواهد کرد.

وی افزود که در جهان کم نیستند عناصری که از این آتش‌بس که می‌تواند به صلح و رفاه پایدار منجر شود، عمیقاً ناامید شده‌اند و می‌خواهند سوءظن و هرج و مرج غیرضروری ایجاد کنند.

شهباز شریف تاکید کرد که من و رئیس جمهور پزشکیان کاملاً مصمم هستیم که مانند یک دیوار آهنین در برابر این عناصر بایستیم.

وی با ابراز همبستگی با دولت و مردم ایران در این دوران دشوار، گفت که پاکستان و ایران نه تنها همسایه هستند، بلکه از طریق تمدن هزاران ساله با هم مرتبط هستند.

شهباز شریف تاکید کرد: ما موفقیت ایران را موفقیت خود و درد و رنج آن را درد و رنج خود می‌دانیم.

وی همچنین از حمایت سران کشورهای منطقه‌ای از تلاش‌های صلح قدردانی کرد.

نخست وزیر پاکستان ضمن قدردانی از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر فیلد مارشال سید عاصم منیر در روند مذاکرات، گفت که سناتور محمد اسحاق دار معاون نخست وزیر و محسن نقوی وزیر کشور نیز خدمات بسیار خوبی ارائه داده‌اند.

وی افزود که ایران و پاکستان در هر زمان سختی از یکدیگر حمایت کرده‌اند.

نخست وزیر پاکستان سخنان خود را با این جمله به پایان رساند: «زنده باد دوستی پاکستان و ایران.»
همچنین مسعود پزشکیان رئیس جمهور اسلامی ایران نیز پس از پرسش خبرنگار ایرنا از نخست‌وزیر پاکستان در نشست مطبوعاتی مشترک در اظهاراتی گفت: بحث موشکی ما در تفاهم‌نامه‌ای که داشتیم وجود ندارد و هیچ‌وقت وجود نخواهد داشت.

رئیس جمهور اسلامی ایران افزود: اگر موشک‌های ما که برای دفاع از خودمان هستند وجود نداشت، رژیم اسرائیل و آمریکا، ایران را مثل غزه شخم می‌زدند و به پیر و جوان رحم نمی‌کردند. آنها فقط از حقوق بشر دم می‌زنند اما این ادعای آنها دروغ بزرگی است.

پزشکیان ادامه داد: اگر ما نمی‌توانستیم از خودمان دفاع کنیم، قطعا به کشور ما رحم نمی‌کردند و قدرت ما را نابود می‌کردند.

وی تصریح کرد: در نتیجه هیچ‌وقت و هیچ‌گاه درباره توان دفاعی خودمان با هیچ‌کسی گفت وگو نخواهیم کرد.

به گزارش ایرنا، مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور اسلامی ایران، ظهر امروز (سه‌شنبه) در رأس هیأتی بلندپایه از مقامات کشورمان برای سفری یک‌روزه وارد اسلام‌آباد شد و در بدو ورود، مورد استقبال رسمی آصف علی زرداری رئیس‌جمهور پاکستان و شهباز شریف نخست‌وزیر این کشور قرار گرفت.

برچسب:

شهباز شریف، مذاکرات ، برنامه موشکی ایران

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار

  • نقدی بر صحبت‌های اخیر وزیر کشاورزی؛ آقای وزیر، «افزایش مزد» عامل گرانی نیست/ نان از دست رفته را به سفره‌های مردم برگردانید!
  • مدیران در تصمیم‌گیری‌های کلان جهت‌گیری هوشمندانه داشته باشند/افزایش بهره‌وری در نیشکر با کمک دانش‌بنیان‌ها
  • آماده‌سازی مجتمع‌های بین‌راهی خوزستان برای میزبانی از زائران اربعین
  • سه شطرنج‌باز دزفول به اردوی تیم ملی دعوت شدند
  • چگونه تفاوتهای فرهنگی را در ازدواج دوقومیتی مدیریت کنیم؟
  • برای حفاظت از دارایی‌ مشتریان، خدمات کارت بانک‌ها از دسترس خارج شد درپی
  • ۲ میلیون قطعه ماهی با حضور استاندار خوزستان در هورالعظیم رهاسازی شد / دکتر موالی‌زاده: ماهی‌های سازگار با اقلیم، احیا و رونق تکثیر و صید ماهی را تضمین می‌کنند
  • سالمندان مجرد؛ پدیده‌ای اجتماعی در یک قدمی ایران
  • چرا کافئین در چای و قهوه اثر متفاوتی دارد؟
  • راز رگ‌های آبی؛ چرا خونی که قرمز است، زیر پوست آبی دیده می‌شود؟
  • شهباز شریف: هیچ بحثی درباره برنامه‌های موشکی ایران با آمریکا و یا در تفاهم‌نامه وجود ندارد
  • تشریح جزئیات اقتصادی تفاهم‌نامه ایران و آمریکا از زبان رئیس‌کل بانک مرکزی
  • ونس: پیشرفت بزرگی در رابطه با ایران انجام شده است
  • ورود هیات‌های مذاکره کننده به سالن اجلاس چهارجانبه در سوئیس
  • نشست داخلی هیات مذاکره کننده ایرانی در سوییس/ برگزاری سه دیدار دوجانبه با طرف های میانجی
  • صفحه نخست
  • خوزستان
  • سیاسی
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • فرهنگ و هنر
  • بین الملل