تارا خبر
  • صفحه نخست
  • خوزستان
  • سیاسی
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • فرهنگ و هنر
  • بین الملل
۴ تیر ۱۴۰۵

مردم بی‌صدا، بی‌تصویر

ایرنا : اصل ‌صدوهفتادوپنجم قانون اساسی تکلیف کرده است که «در صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، آزادی بیان و نشر افکار با رعایت موازین اسلامی باید تأمین گردد».
بهمن 15, 1404 3 دقیقه خواندن
چاپ خبر

با تفسیر نادرست این اصل، رسانه‌های رادیو و تلویزیون انحصاری هستند. وقتی گفته می‌شود «صداوسیمای جمهوری اسلامی» یعنی این رسانه متعلق به ملت ایران بوده و موظف است در چارچوب قانون و بدون هرگونه تبعیضی‌ براساس آزادی بیان ملت، افکار و عقاید و دیدگاه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و هنری مختلفی را که در جامعه رواج دارند، نمایش دهد. این سازمان با بودجه عظیمی که از جیب ملت ایران تأمین می‌شود، اداره می‌شود.

بااین‌همه، سال‌هاست که این سازمان به مرکزی برای یک گروه سیاسی-فکری خاص تبدیل شده است و صداهای مختلف ملت ایران در آن هیچ جایگاهی ندارد. در پی تجاوز رژیم اسرائیل به قلمرو سرزمینی ایران که دفاع از کشور را بیش از همیشه ضروری و مبرم کرد، انتظار می‌رفت این سازمان ترک عادت کرده و به ملت سلام کند، اما نکرد. وقایع سخت، دردناک و خون‌بار دی‌ماه که تلاطمی جانکاه و خطیر آفرید، فرصت حیاتی دیگری بود که این سازمان نگاه و رفتار گروهی خود را کنار گذاشته و اقشار مختلف مردم را پوشش دهد، اما باز هم این کار را نکرد. در این روزها همه دلسوزان ایران نگران آن هستند که کشور بیش از این دستخوش وقایع تلخ و دشوار نشود که هزینه‌هایی‌ جبران‌نشدنی به بار آورد. تلویزیون اما آن‌قدر به تعلقات گروهی و شبه‌حزبی خود اصرار می‌ورزد که حتی از انتشار مطالبی که بزرگان در دفاع از کیان کشور می‌گویند نیز خودداری می‌کند.

در چند روز گذشته آقایان سیدمحمد خاتمی و حسن روحانی که هر یک هشت سال ریاست‌جمهوری کشور را بر عهده داشتند، نوشتاری و گفتاری، مطالب مهم و نکته‌سنجانه‌ای را درباره وضع موجود کشور بیان کردند، اما صداوسیما از کنار این بیانیه‌ها و سخنان بی‌اهمیت عبور می‌کند. ممکن است هرکسی با دیدگاه‌ها و خط سیاسی و فکری آقایان خاتمی و روحانی موافق نباشد، ولی چه کسانی شایسته‌تر و آگاه‌تر از این افراد هستند برای اظهارنظر که دلسوزان کشورند و نگران آنچه در حال وقوع است. غیر از ایشان، افراد فراوان دیگری اعم از مقامات سابق دولتی و شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی درهای صداوسیما به روی آنها کاملا قفل است. تلویزیون چنین شخصیت‌هایی را به‌طور کلی سانسور می‌کند، یعنی تلویزیون با پول ملت به‌عنوان ارگان یک گروه خاص عمل می‌کند. سؤال مهم و اساسی این است که انحصار گروهی صداوسیما نقض آشکار اصل ‌صدوهفتادوپنج‌ قانون اساسی نیست؟ این پرسشی است که شورای نظارت بر صداوسیما باید به آن پاسخ بدهد. سال‌هاست از این شورا هیچ صدا و حرکتی دیده نمی‌شود. اعضای این شورا شش نفر هستند که هر قوه دو عضو در آن دارد. رئیس‌جمهور نیز دو نماینده در این شورا دارد که عبارت‌اند از آقایان الیاس حضرتی و سیدعباس صالحی.

‌آقای پزشکیان به‌عنوان رئیس‌جمهور مکلف است از نمایندگان خود مسئولیت و گزارش بخواهد و آن را برای آگاهی مردم منتشر کند.

آیا نمایندگان رئیس‌جمهور در شورای نظارت بر صداوسیما، با سیاست‌ها و برنامه‌های این سازمان موافق هستند؟ آیا آنها تاکنون تذکر یا اعتراضی به صداوسیما داشته‌اند تا در شورا مطرح شود؟ اصولا شورای نظارت چقدر به وظایف خود عمل می‌کند؟ چرا اخبار این شورا منتشر نمی‌شود؟ چرا انبوه انتقادهای حرفه‌ای و کارشناسی که به صداوسیما وارد می‌شود، بدون پاسخ می‌مانند؟ اصلا کارنامه این شورا چیست؟ صداوسیما چگونه عمل کرده ‌که رقابت را به سختی به رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور باخته است؟

اگرچه نمایندگان قوای مقننه و قضائیه نیز باید مسئولیت خود در پاسخ به این سؤال‌ها را بپذیرند، ولی توقع بیشتر از آقای پزشکیان است که در تمام مدت تصدی ریاست‌جمهوری، به مسئولیت خود در قبال صداوسیما بی‌توجه است. وقتی نمایندگان رئیس‌جمهور هیچ گزارشی از عملکرد خود در انجام وظایف هفت‌گانه شورا نمی‌دهند، جز این نتیجه‌ای نمی‌توان گرفت که آنها یا هیچ کاری نمی‌کنند یا اگر هم مختصر کاری می‌کنند، مردم را بیگانه دانسته و خبری نمی‌دهند. این مسئولیت متوجه نمایندگان سایر قوا نیز هست.

این روزها که کشور از داخل و خارج درگیر خطرهای بسیار است، وجود یک رسانه قدرتمند که صدا و تصویر ملت ایران باشد، از آب و نان هم ضروری‌تر است. غفلت آقای پزشکیان از اعمال نظارت بر صداوسیما از طریق نمایندگان خود در شورای نظارت، موجب شده است این رسانه همچنان در اختیار گروهی خاص باشد و ملت ایران نتواند صدا و تصویر خود را در صداوسیما بیابد.

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار

  • نقدی بر صحبت‌های اخیر وزیر کشاورزی؛ آقای وزیر، «افزایش مزد» عامل گرانی نیست/ نان از دست رفته را به سفره‌های مردم برگردانید!
  • مدیران در تصمیم‌گیری‌های کلان جهت‌گیری هوشمندانه داشته باشند/افزایش بهره‌وری در نیشکر با کمک دانش‌بنیان‌ها
  • آماده‌سازی مجتمع‌های بین‌راهی خوزستان برای میزبانی از زائران اربعین
  • سه شطرنج‌باز دزفول به اردوی تیم ملی دعوت شدند
  • چگونه تفاوتهای فرهنگی را در ازدواج دوقومیتی مدیریت کنیم؟
  • برای حفاظت از دارایی‌ مشتریان، خدمات کارت بانک‌ها از دسترس خارج شد درپی
  • ۲ میلیون قطعه ماهی با حضور استاندار خوزستان در هورالعظیم رهاسازی شد / دکتر موالی‌زاده: ماهی‌های سازگار با اقلیم، احیا و رونق تکثیر و صید ماهی را تضمین می‌کنند
  • سالمندان مجرد؛ پدیده‌ای اجتماعی در یک قدمی ایران
  • چرا کافئین در چای و قهوه اثر متفاوتی دارد؟
  • راز رگ‌های آبی؛ چرا خونی که قرمز است، زیر پوست آبی دیده می‌شود؟
  • شهباز شریف: هیچ بحثی درباره برنامه‌های موشکی ایران با آمریکا و یا در تفاهم‌نامه وجود ندارد
  • تشریح جزئیات اقتصادی تفاهم‌نامه ایران و آمریکا از زبان رئیس‌کل بانک مرکزی
  • ونس: پیشرفت بزرگی در رابطه با ایران انجام شده است
  • ورود هیات‌های مذاکره کننده به سالن اجلاس چهارجانبه در سوئیس
  • نشست داخلی هیات مذاکره کننده ایرانی در سوییس/ برگزاری سه دیدار دوجانبه با طرف های میانجی
  • صفحه نخست
  • خوزستان
  • سیاسی
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • فرهنگ و هنر
  • بین الملل