تارا خبر
  • صفحه نخست
  • خوزستان
  • سیاسی
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • فرهنگ و هنر
  • بین الملل
۴ تیر ۱۴۰۵

پشت پرده کمبود روغن در بازار/ ذخایر خوبی داریم، امکان ترخیص نداریم!

رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به عدم انتقال ارز برخی از واردکنندگان برای خریدار خارجی از سوی شرکت نیکو، گفت: مشکلاتی را در ثبت سفارش، تخصیص ارز و ترخیص روغن خام شاهد هستیم.
دی 8, 1404 2 دقیقه خواندن
چاپ خبر

رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: متاسفانه به دلیل اینکه گاها ثبت سفارش‌ها برای واردات روغن به تعویق افتاد و گاها با عدم پرداخت‌هایی مواجه بود و همچنین مشکلاتی که برای ترخیص این کالا به صورت مواد اولیه که در قالب روغن خام وارد شده بود، به وجود آمد، متاسفانه باعث کمبود روغن در کشور شد.

عزیزپور ادامه داد: وقتی یک محصول یا یک ماده اولیه به میزان مورد نیاز در ۶ یا ۹ ماهه اول سال تولید شده است دلیلی بر این نیست که در ۳ ماهه آتی هم با همان شرایط تولید شود.

ذخایر خوبی از روغن داریم، اما امکان ترخیص نداریم!

رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: امکان دارد که شما یک ماده اولیه را برای یک کارخانه تا زمانی مشخص و به صورت منطقی و منظم و با برنامه تامین کنید، به تبع آن تولید و توزیع و بقیه موارد هم به همین منوال شکل می‌گیرد، ولی اگر این برنامه‌ریزی مناسب نباشد، می‌تواند در هر مقطعی شرایط تولید را از حالت عادی خارج کند.

عزیزپور با بیان اینکه شاهد این روند در مورد روغن نباتی هم هستیم، گفت: شاید در حال حاضر طبق گفته مسئولان، ذخایر خوبی از مواد اولیه روغن در مخازن و بنادر داشته باشیم، ولی مشکل زمانی ایجاد می‌شود که امکان ترخیص آنها وجود نداشته یا ارز آن کالا پرداخت نشده یا اینکه تعهدات و مواردی که باید به تایید دستگاه‌های اجرایی مثل بانک مرکزی، وزارت جهاد کشاورزی و… برسد، اتفاق نیفتاده است. بنابراین، امکان استفاده از این ذخایر وجود ندارد. به همین ترتیب شاهد این شرایط هستیم.

رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به اینکه ثبت سفارش کالا در طول این چند سال اخیر در زمان تحریم‌ها معمولا با نوساناتی مواجه بوده است، گفت: گاها ثبت سفارش‌ها متوقف شده یا نظر دستگاه‌ها با تاخیر اتفاق افتاده است.

عزیزپور افزود: در حال حاضر بسیاری از واردکنندگان ریال خود را نیز پرداخت کرده‌اند و تخصیص ارز هم صورت گرفته ولی ارز به خریدار خارجی منتقل نشده است. گاها برخی واردکنندگان ۳ ماه است که با این مشکل مواجه اند.

وی با بیان اینکه این مشکل در واردات کالاهای اساسی اتفاق افتاده است، گفت: بخشی از این مشکلات به شرکت نیکو بازمی‌گردد.

منبع: ایلنا

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار

  • نقدی بر صحبت‌های اخیر وزیر کشاورزی؛ آقای وزیر، «افزایش مزد» عامل گرانی نیست/ نان از دست رفته را به سفره‌های مردم برگردانید!
  • مدیران در تصمیم‌گیری‌های کلان جهت‌گیری هوشمندانه داشته باشند/افزایش بهره‌وری در نیشکر با کمک دانش‌بنیان‌ها
  • آماده‌سازی مجتمع‌های بین‌راهی خوزستان برای میزبانی از زائران اربعین
  • سه شطرنج‌باز دزفول به اردوی تیم ملی دعوت شدند
  • چگونه تفاوتهای فرهنگی را در ازدواج دوقومیتی مدیریت کنیم؟
  • برای حفاظت از دارایی‌ مشتریان، خدمات کارت بانک‌ها از دسترس خارج شد درپی
  • ۲ میلیون قطعه ماهی با حضور استاندار خوزستان در هورالعظیم رهاسازی شد / دکتر موالی‌زاده: ماهی‌های سازگار با اقلیم، احیا و رونق تکثیر و صید ماهی را تضمین می‌کنند
  • سالمندان مجرد؛ پدیده‌ای اجتماعی در یک قدمی ایران
  • چرا کافئین در چای و قهوه اثر متفاوتی دارد؟
  • راز رگ‌های آبی؛ چرا خونی که قرمز است، زیر پوست آبی دیده می‌شود؟
  • شهباز شریف: هیچ بحثی درباره برنامه‌های موشکی ایران با آمریکا و یا در تفاهم‌نامه وجود ندارد
  • تشریح جزئیات اقتصادی تفاهم‌نامه ایران و آمریکا از زبان رئیس‌کل بانک مرکزی
  • ونس: پیشرفت بزرگی در رابطه با ایران انجام شده است
  • ورود هیات‌های مذاکره کننده به سالن اجلاس چهارجانبه در سوئیس
  • نشست داخلی هیات مذاکره کننده ایرانی در سوییس/ برگزاری سه دیدار دوجانبه با طرف های میانجی
  • صفحه نخست
  • خوزستان
  • سیاسی
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • فرهنگ و هنر
  • بین الملل