تارا خبر
  • صفحه نخست
  • خوزستان
  • سیاسی
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • فرهنگ و هنر
  • بین الملل
۱۹ خرداد ۱۴۰۵

فوق‌تخصص غدد: دیابت، مرگ خاموشی که جدی گرفته نمی‌شود

دکتر زهرا فرهنگیان، فوق‌تخصص غدد و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در گفت‌وگو با وب‌دا خوزستان اظهار داشت: دیابت بیماری خاموشی است که ممکن است سال‌ها بدون علامت باقی بماند. نباید در انتظار بروز علائمی مانند پر ادراری، خستگی یا کاهش وزن بود؛ بلکه باید با آزمایش‌های دوره‌ای، بیماری را در مراحل اولیه […]

آذر 17, 1404 2 دقیقه خواندن
چاپ خبر

دکتر زهرا فرهنگیان، فوق‌تخصص غدد و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در گفت‌وگو با وب‌دا خوزستان اظهار داشت: دیابت بیماری خاموشی است که ممکن است سال‌ها بدون علامت باقی بماند. نباید در انتظار بروز علائمی مانند پر ادراری، خستگی یا کاهش وزن بود؛ بلکه باید با آزمایش‌های دوره‌ای، بیماری را در مراحل اولیه شناسایی و کنترل کرد.

وی افزود: دیابت یکی از بیماری‌های شایع در جهان است که مشخصه اصلی آن افزایش قند خون یا گلوکز خون می‌باشد. در صورت پایدار ماندن این افزایش، تمامی ارگان‌های بدن در معرض آسیب قرار می‌گیرند.

دکتر فرهنگیان ادامه داد: غده پانکراس یا لوزالمعده در بدن هورمون اصلی انسولین را ترشح می‌کند و انسولین همانند کلیدی عمل می‌کند که ورود گلوکز حاصل از غذا به سلول‌ها را ممکن می‌سازد تا انرژی تولید شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: در دیابت نوع یک، انسولین به‌طور کامل از بین می‌رود یا انسولین ترشح نمی‌شود و درمان تنها با تزریق انسولین امکان‌پذیر است.

این فوق‌تخصص غدد خاطرنشان کرد: در برخی موارد انسولین وجود دارد اما عملکرد آن مختل می‌شود و مقاومت به انسولین در سلول‌ها ایجاد می‌گردد. در این شرایط، گلوکز وارد سلول‌ها نمی‌شود و فرد دچار کاهش انرژی و احساس خستگی خواهد شد.

دکتر فرهنگیان با ابراز نگرانی از کاهش سن ابتلا به دیابت افزود: دیابت نوع یک بیشتر جنبه ژنتیکی و ایمنی دارد و نقش پزشک در پیشگیری از آن محدود است، اما دیابت نوع دو به دلیل سبک زندگی نادرست، چاقی و کم‌تحرکی حتی در سنین زیر ۱۰ سال نیز مشاهده می‌شود.

وی تأکید کرد: اصلاح سبک زندگی باید از دوران پیش از بارداری آغاز شود. مادرانی که بدون اطلاع از ابتلا به دیابت وارد دوران بارداری می‌شوند، سلامت جنین را در معرض خطر قرار می‌دهند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار داشت: غربالگری دیابت بارداری در هفته‌های ۲۴ تا ۲۸ انجام می‌شود و در صورت عدم کنترل قند خون، جنین از همان ابتدا تحت تأثیر قرار گرفته و در بزرگسالی با ریسک بالای ابتلا به دیابت مواجه خواهد شد.

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار

  • ۱۵ نفر در حملات دشمن صهیونی مجروح شدند
  • حملات نیروهای مسلح علیه اسرائیل متوقف شد/ هشدار درباره تجاوز مجدد
  • تمام پروازهای کشور تا اطلاع ثانوی لغو شد
  • رهگیری و انهدام پهپاد متخاصم در غرب تهران
  • جمع آوری بیش از ۹۴ درصد گازهای مشعل
  • هشدار دادستانی درباره انتشار تصاویر محل اصابت پرتابه‌های دشمن/ برخورد قانونی با متخلفان
  • نفت برنت با افزایش تنش‌های خاورمیانه از مرز ۹۸ دلار عبور کرد
  • آغاز عملیات نصر علیه پایگاه های تلنوف و نواتیم
  • قلب انرژی رژیم صهیونیستی در آتش سوخت
  • تهاجم هوایی دشمن صهیونیستی به شرکت پتروشیمی کارون ماهشهر
  • دست کم دو انفجار شدید در تهران؛ آتش‌نشانی: نقاط شهری هدف قرار نگرفته
  • ارتش اسرائیل از حمله به اهدافی در خاک ایران خبر داد
  • گفت وگوی ترامپ و نتانیاهو
  • ترامپ: به ایران می‌گویم موشک‌هایتان را شلیک کردید و اکنون توافق کنید
  • فوری/ پیام جدید فرمانده هوافضای سپاه پاسداران به ملت ایران
  • صفحه نخست
  • خوزستان
  • سیاسی
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • فرهنگ و هنر
  • بین الملل