تارا خبر
  • صفحه نخست
  • خوزستان
  • سیاسی
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • فرهنگ و هنر
  • بین الملل
۲۵ خرداد ۱۴۰۵
رییس انجمن برنج خوزستان :

امنیت غذایی و معیشت هزاران خانواده کشاورز در خطر است

رئیس انجمن برنج‌ خوزستان نسبت به تصمیمات اخیر در حوزه ممنوعیت کشت برنج در استان هشدار داد و این تصمیمات را تهدیدی جدی برای امنیت غذایی، معیشت هزاران خانواده و هویت فرهنگی خوزستان دانست.
مهر 18, 1404 3 دقیقه خواندن
چاپ خبر

به گزارش تارا خبر ، محمد سواری با انتقاد از تصمیمات اخیر در حوزه ممنوعیت کشت برنج گفت: این تصمیمات امنیت غذایی مردم را تهدید کرده، تعادل عرضه و تقاضا را بر هم زده و معیشت هزاران خانواده کشاورز را در معرض خطر قرار داده است.

سواری با اشاره به اینکه این محصول نه‌تنها بخش جدایی‌ناپذیر سفره مردم خوزستان است، بلکه امروز در سفره تمام ایرانیان جای گرفته و به نمادی از فرهنگ، هویت و معیشت این استان تبدیل شده است.

او با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی، گفت: محروم‌سازی استانی پرآب مانند خوزستان از کشت برنج بومی، با این منویات در تضاد آشکار است. ما وظیفه داریم این نگرانی را با صراحت و در چهارچوب قانون بیان کنیم.

سواری با اشاره به آمار تقریبی سطح زیر کشت عنوان داشت: بر اساس برآوردهای انجمن، در سال 1403 سطح زیر کشت برنج در استان حدود 161 هزار هکتار بود، اما امسال این رقم به 90 هزار هکتار کاهش یافته است؛ یعنی 70 هزار هکتار کمتر که به گفته رئیس انجمن، کاهش سطح زیر کشت می‌تواند منجر به بیکاری ده‌ها هزار کشاورز شود.

رئیس انجمن برنج‌ استان خوزستان خاطرنشان کرد: کشاورزانی که اقدام به کشت کرده‌اند، اکنون درگیر دادگاه و پاسگاه هستند. در حالی که پیش از کشت، مکاتباتی با مسئولان انجام شده بود. اگر قرار بود کشت ممنوع شود، باید معوض آن به کشاورز پرداخت می‌شد.

وی همچنین به ظرفیت‌های صنایع تبدیلی استان اشاره کرد و بیان داشت: در شهرستان اهواز 143 واحد تبدیل برنج فعال هستند و در کل استان 160 واحد مدرن داریم. امسال می‌توانیم حدود 360 هزار تن شلتوک تولید کنیم که با راندمان 54 درصد، حدود 194 هزار تن برنج سفید حاصل می‌شود؛ در حالی که نیاز استان بر اساس آمار جمعیتی، حدود 175 هزار تن است. یعنی نه‌تنها نیاز استان تأمین می‌شود، بلکه امکان صادرات به استان‌های مجاور نیز وجود دارد.

وی تأکید کرد: کشت برنج در خوزستان معیشتی است. در گرمای بالای 50 درجه، جوانان تحصیل‌کرده‌ای که در جای دیگری امکان اشتغال ندارند، در مزارع مشغول به کار می‌شوند. این کشت توسط گروهی انجام می‌شود که آب و زمین را فراهم می‌کنند و دیگران در آن کار می‌کنند. اینکه گفته شود یک نفر 100 هکتار کشت کرده، از نظر علمی قابل قبول نیست.

محرومیت از تعامل؛ گلایه رئیس انجمن برنج‌کاران از بی‌توجهی مسئولان

سواری با گلایه از نبود ارتباط مؤثر میان نهادهای دولتی و تشکل‌های تخصصی گفت: با تمام وجود برای کشاورزان این استان تلاش می‌کنم. متأسفانه هیچ‌گونه تعامل یا دعوتی از سوی مسئولان برای همکاری با انجمن‌های تخصصی صورت نگرفته است.

وی با اشاره به نقش مهم بخش خصوصی و NGOها در آموزش و ارتباط روزانه با کشاورزان افزود: دریغ از یک نامه یا تماس از سوی سازمان‌های مسئول. حتی سازمان آب و برق یا جهاد کشاورزی یک بار هم از ما نخواستند که در کنارشان باشیم، در حالی که از نظر عضوگیری و ارتباطات بین‌استانی در سطح کشور پیشتاز است.

رئیس انجمن برنج‌ استان خوزستان با انتقاد از فضای بسته اداری ابراز داشت: ورود به سازمان‌هایی مثل آب و برق به‌قدری دشوار شده که دسترسی کشاورزان به خدمات این نهادها بسیار محدود و پیچیده شده است؛ در حالی که این سازمان‌ها باید در خدمت تولیدکنندگان باشند و تعامل مؤثر با تشکل‌های تخصصی داشته باشند.

وی با اشاره به پرداخت دیرهنگام مطالبات گندم‌کاران بیان ‌کرد: امروز زیرنویس خبری دیدم که تازه پول گندم تصویب شده است؛ وقتی پول به موقع نرسد، کشت‌های دیگر هم آسیب می‌بینند. سواری این برخوردها را مصداق تقابل با کشاورزی و اشتغال غیردولتی دانست.

رئیس انجمن برنج‌ استان خوزستان بار دیگر بر توانمندی استان در تأمین نیاز برنج تأکید کرد و گفت: ما می‌توانیم نیاز استان را تأمین کنیم و نیازی به واردات از هند و پاکستان نیست. ارز کشور به جای واردات، باید صرف توسعه کشاورزی داخلی شود.وی با اشاره به تغییر الگوی کشت تصریح کرد: ما مخالف غرق‌آبی هستیم و به سمت مدیریت آب و کشت کم‌آب حرکت کرده‌ایم. امروز برنج‌کاری در خوزستان به خشک‌کاری افتخار می‌کند. اما در سال‌های خشک، با ممنوعیت مواجه می‌شویم و در سال‌های پرآب، سیل می‌آید و هیچ برنامه‌ای برای ما وجود ندارد.

در پایان، سواری از اصحاب رسانه خواست تا با روحیه مردمی و ارتباط با مسئولان، بازتاب این نشست را در جامعه منعکس کنند و گفت: امیدوارم در روزهای آینده بازخورد این نشست را ببینیم و بدانیم که واقعاً چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار

  • حنظله: طی ساعات آینده اهداف تازه‌ای در سرزمین‌های اشغالی زیر آتش خواهند رفت
  • درگیری تلخ و شدید در افتتاحیه جام جهانی
  • این خانه قشنگ است ولی خانه من نیست
  • ۱۰ مصدوم در آتش‌سوزی در مرکز توانبخشی امید شهرستان مسجدسلیمان
  • خانه آیت‌الله طالقانی تا پایان شهریور به موزه تبدیل می‌شود خانه آیت‌الله طالقانی تا پایان شهریور به موزه تبدیل می‌شود
  • بازنشستگان؛ سرمایه‌های خاموشی که پس از سال‌ها خدمت، خود به احترام و حمایت نیاز دارند
  • سنگ‌هایی که هنوز صدا دارند؛ گفت‌وگوی یک نویسنده با نسل زد و آلفا
  • شرکت‌های ایلان ماسک در بانک اهداف نظامی ایران
  • این شهر به دلیل اجساد باقی‌مانده در زیر آوار با هجوم موش‌ها و جوندگان مواجه است
  • حنظله، تأسیسات آب کالیفرنیا را هک کرد
  • تخریب در حیات، تکریم در ممات؛ راز آدم‌های دوچهره
  • اصابت موفق ۷۰ درصد اهداف عملیات بامداد چهارشنبه سپاه
  • حنظله: ناوگان پنجم آمریکا به‌زودی با پیامدهای اقدامات خود مواجه خواهد شد
  • افزایش قیمت نفت به سمت 95 دلار
  • تکذیب انفجار در جزیره کیش و قشم؛ صدای انفجار در میناب و سیریک
  • صفحه نخست
  • خوزستان
  • سیاسی
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • فرهنگ و هنر
  • بین الملل