تارا خبر
  • صفحه نخست
  • خوزستان
  • سیاسی
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • فرهنگ و هنر
  • بین الملل
۵ تیر ۱۴۰۵

قلب، ریه و پوست مردم خوزستان درگیر سرطان صنایع؛ کوچ اجباری و هزینه‌های سلامت برای مردم

ابراهیم متین سیرت/ افزایش ده برابری سرطان کودکان، نبود حتی یک روز هوای پاک در تقویم سال ۱۴۰۳ در اهواز و ادامه این شرایط با گذشت بیش از پنج ماه از سال، بدهی‌های سنگین دانشگاه علوم پزشکی و مقاومت صنایع در پرداخت حق آلایندگی؛ هشدارهای مدیران و ضرورت مشارکت بی‌چون و چرای صنایع آلاینده خوزستان، […]

مرداد 21, 1404 3 دقیقه خواندن
چاپ خبر

ابراهیم متین سیرت/
افزایش ده برابری سرطان کودکان، نبود حتی یک روز هوای پاک در تقویم سال ۱۴۰۳ در اهواز و ادامه این شرایط با گذشت بیش از پنج ماه از سال، بدهی‌های سنگین دانشگاه علوم پزشکی و مقاومت صنایع در پرداخت حق آلایندگی؛ هشدارهای مدیران و ضرورت مشارکت بی‌چون و چرای صنایع آلاینده

خوزستان، استانی که با سهم ۱۴.۸ درصدی در تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور، باید نماد توسعه و آبادانی باشد، این روزها گرفتار بحرانی است که سلامت و زندگی میلیون‌ها نفر را تهدید می‌کند. تالاب هورالعظیم، یکی از ذخایر مهم آبی کشور، به دلیل پروژه‌های نفتی و سدسازی بیش از ۶۰ درصد مساحت خود را از دست داده است. افزایش کانون‌های گردوغبار، نفس مردم استان را به شماره انداخته است. همچنین سوزاندن هور در کشور عراق به دلایل سیاسی و نظامی، به شدت به آلودگی خوزستان دامن زده است.

عوامل اصلی آلودگی هوای خوزستان شامل سوزاندن گازهای همراه نفت، فعالیت‌های صنعتی، تردد خودروهای سنگین و افزایش گردوغبار است. صنایع نفت، پتروشیمی، پالایشگاه، کربن، نیشکر، لوله‌سازی و زنجیره فولاد هرکدام به تنهایی می‌توانند منشا آلودگی یک شهر یا حتی استان باشند. این صنایع نه تنها منابع حیاتی آب، برق و گاز را مصرف می‌کنند بلکه به واسطه تولید و پسماندهایشان محیط زیست را دچار آسیب‌های جدی کرده‌اند. با وجود سهم ۱۴.۸ درصدی تولید ناخالص ملی، این صنایع سهمی جز آلایندگی، بیماری و فشار بر سلامت مردم خوزستان پرداخت نمی‌کنند.

دکتر بوستانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، وضعیت مالی دانشگاه را بحرانی توصیف می‌کند و می‌گوید: «صنایع خوزستان موظف هستند سالانه حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان حق آلایندگی پرداخت کنند، اما تاکنون تنها ۲۵۰ میلیارد تومان از این مبلغ وصول شده و بسیاری از صنایع حاضر به پرداخت سهم خود نیستند. این موضوع باعث شده دانشگاه علوم پزشکی نتواند هزینه‌های لازم برای درمان و پیشگیری را تأمین کند.» وی همچنین به بدهی بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومانی دانشگاه اشاره می‌کند که با این رقم، دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز بزرگ‌ترین ابربدهکار دانشگاهی کشور است. این تضاد غیرقابل باور است. اگر صنایع تکلیف‌شان در پرداخت سهم خود به دانشگاه را طفره نمی‌رفتند، انتظار می‌رفت نه تنها بدهی وجود نداشت، بلکه تراز درآمد و دارایی دانشگاه همواره مثبت می‌بود و در نتیجه بسیاری از طرح‌هایی که به دلیل عدم پرداخت بودجه نیمه‌کاره رها نشده و مجهزترین و به‌روزترین بیمارستان‌ها در خوزستان فعال می‌بودند. این مهم حتی به توسعه توریست‌درمانی با توجه به مرزی بودن استان کمک شایانی می‌کرد، از مهاجرت پزشکان متخصص و کادر درمان جلوگیری می‌کرد و چه بسا به حضور پزشکان سایر استان‌ها منتهی می‌شد.

وضعیت بیمارستان‌ها نیز بحرانی است؛ هشت شهر خوزستان هنوز هیچ بیمارستانی ندارند و بیمارستان‌های دولتی موجود به دلیل فرسودگی و کمبود امکانات توان پذیرش بیماران را ندارند. بیمارستان گلستان، که بیش از ۱۸ سال از شروع ساخت آن می‌گذرد، هنوز به دلیل تخصیص بودجه قطره‌چکانی در مرحله فنداسیون باقی مانده است.

دکتر معزی، معاون دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، هشدار می‌دهد که آمار کودکان سرطانی در استان طی ده سال گذشته از ۹۰۰ نفر به ۹ هزار کودک در سال جاری افزایش یافته است؛ رشدی ده برابری که همچنان ادامه دارد و بسیار نگران‌کننده است. افزون بر این، این آلودگی‌ها باعث افزایش بیماری‌های تنفسی، پوستی و سایر مشکلات بهداشتی شده و هزینه‌های هنگفتی بر خانواده‌ها و سیستم درمانی استان تحمیل می‌کند.

دکتر بوستانی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید می‌کند: «تعریف بهداشت عمومی فراتر از درمان بیماری‌هاست؛ این مقوله شامل پیشگیری و حفظ سلامت محیط زیست است و بدون تولید پایدار، سلامت جامعه به خطر می‌افتد.»

در حالی که خوزستان در رکورد نداشتن حتی یک روز هوای پاک در اهواز و بسیاری از شهرهای دیگر استان گرفتار است، پیامدهای این بحران موجب کوچ اجباری بسیاری از ساکنان به مناطق امن‌تر شده است. این مهاجرت، علاوه بر تحمیل هزینه‌های اجتماعی و روانی، حیات اقتصادی و فرهنگی استان را تهدید می‌کند.

نتیجه‌گیری:

بحران زیست‌محیطی و سلامت در خوزستان نتیجه مستقیم نادیده گرفتن مسئولیت‌های اجتماعی و زیست‌محیطی صنایع آلاینده است که با وجود سهم قابل توجه در تولید ناخالص ملی، سهمی در تأمین سلامت و پیشگیری ندارند. بدهی‌های سنگین دانشگاه علوم پزشکی و ضعف در ساخت و تجهیز زیرساخت‌های درمانی، اوضاع را وخیم‌تر کرده است.

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار

  • نقدی بر صحبت‌های اخیر وزیر کشاورزی؛ آقای وزیر، «افزایش مزد» عامل گرانی نیست/ نان از دست رفته را به سفره‌های مردم برگردانید!
  • مدیران در تصمیم‌گیری‌های کلان جهت‌گیری هوشمندانه داشته باشند/افزایش بهره‌وری در نیشکر با کمک دانش‌بنیان‌ها
  • آماده‌سازی مجتمع‌های بین‌راهی خوزستان برای میزبانی از زائران اربعین
  • سه شطرنج‌باز دزفول به اردوی تیم ملی دعوت شدند
  • چگونه تفاوتهای فرهنگی را در ازدواج دوقومیتی مدیریت کنیم؟
  • برای حفاظت از دارایی‌ مشتریان، خدمات کارت بانک‌ها از دسترس خارج شد درپی
  • ۲ میلیون قطعه ماهی با حضور استاندار خوزستان در هورالعظیم رهاسازی شد / دکتر موالی‌زاده: ماهی‌های سازگار با اقلیم، احیا و رونق تکثیر و صید ماهی را تضمین می‌کنند
  • سالمندان مجرد؛ پدیده‌ای اجتماعی در یک قدمی ایران
  • چرا کافئین در چای و قهوه اثر متفاوتی دارد؟
  • راز رگ‌های آبی؛ چرا خونی که قرمز است، زیر پوست آبی دیده می‌شود؟
  • شهباز شریف: هیچ بحثی درباره برنامه‌های موشکی ایران با آمریکا و یا در تفاهم‌نامه وجود ندارد
  • تشریح جزئیات اقتصادی تفاهم‌نامه ایران و آمریکا از زبان رئیس‌کل بانک مرکزی
  • ونس: پیشرفت بزرگی در رابطه با ایران انجام شده است
  • ورود هیات‌های مذاکره کننده به سالن اجلاس چهارجانبه در سوئیس
  • نشست داخلی هیات مذاکره کننده ایرانی در سوییس/ برگزاری سه دیدار دوجانبه با طرف های میانجی
  • صفحه نخست
  • خوزستان
  • سیاسی
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • فرهنگ و هنر
  • بین الملل