تارا خبر
  • صفحه نخست
  • خوزستان
  • سیاسی
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • فرهنگ و هنر
  • بین الملل
۵ تیر ۱۴۰۵

چه شد یک مسیحی سمفونی عاشورا را نواخت؟

«لوریس چکناواریان» معتقد است موسیقی عاشورایی، سنتی قدیمی و ایرانی است. قطعاتی که با سازهای مشخصی مانند طبل و سنج نواخته می‌شود و قرار است با ریتم خاص حماسی، واقعه بزرگ و فراموش‌نشدنی عاشورا را تداعی و عزاداران را در حس و حال واقعه وارد کند. او «سمفونی عاشورا» را با همان حال و هوا، سازبندی و لحن حماسی عاشورا ساخت تا آن فضا را در قالب نوحه‌ای قدیمی با موسیقی بتوان همراه کرد.
تیر 5, 1405 2 دقیقه خواندن
چاپ خبر

به گزارش ایسنا، یکی از آثار مهم لوریس چکناواریان ـ آهنگساز و رهبر ارکستر ـ، «سمفونی عاشور» است که بر اساس نوحه «مکن ای صبح طلوع» ساخته شده است.

خلق این اثر توسط یک فرد مسیحی، به چشم مخاطبان، اتفاقی جالب و متفاوت می‌آید، اما اگر به روایت‌های خود این هنرمند درباره چگونگی خلق اثر توجه کنیم، متوجه می‌شویم که این تأثیر فرهنگ و موسیقی عزای حسینی بر لوریس جوان بوده است که بعدا او را به خلق این اثر وا داشته است.

او درباره آنچه به خلق این اثر منجر شده است، می‌گوید: «ببینید! از دوران کودکی وقتی صدای شیپور و طبل را از دسته‌های عزاداری می‌شنیدم، در درجه اول بسیار لذت می‌بردم و در درجه دوم، موسیقی حماسی آن بسیار مرا تحت تاثیر قرار می‌داد که همین حس و حال را سرآغاز ترغیب نوشتن سمفونی عاشورا می‌دانم.»

این هنرمند همچنین درباره حس و حالی که دسته‌های عزاداری حسینی بر او گذاشته‌اند، می‌گوید: «همزمان که خوانده می‌شد «حسین ما در کربلا کشته شد»، ضرب هم می‌زدند. من همیشه تحت تأثیر این آهنگ بودم. دسته‌های خیلی زیادی از آنجا رد می‌شدند و صدای سنج و طبل بزرگ و همزمان زنجیر زدن برای من خیلی جالب بود و تحت تأثیر آنها قرار گرفتم.

استفاده از سنت‌های ایرانی در موسیقی همواره برایم اهمیت داشته است. از طرفی هم آیین‌های عزاداری محرم و زورخانه بر من آنقدر اثرگذار بوده است که هنوز هم وقتی آهنگسازی می‌کنم، می‌توانید این دو سنت را در اثرم پیدا کنید.»

چکناواریان درباره دیگر دلایل ساخت این اثر با توجه به اینکه مسلمان نیست، بیان می‌کند: «باور به ایثار و فداکاری و شهادت ارتباطی به دین افراد ندارد و چنین مفاهیمی می‌تواند هر شخصی با هر دینی را تحت‌تأثیر قرار دهد. من در ایران بزرگ شده‌ام که مذهب رسمی‌اش تشیع است. این یک سنت، فرهنگ و آیین هزار و چهارصد ساله است و من هم به‌ عنوان یک ایرانی به این فرهنگ و آیین احترام می‌گذارم، بی‌توجه به اینکه خودم مسیحی هستم یا مسلمان یا اصلاً به هر دین دیگری ایمان دارم، چون در این فرهنگ و سنت بزرگ شده‌ام.»

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار

  • ادارات خوزستان به دستور استاندار روز شنبه با تاخیر شروع به کار می کنند
  • هشدار خانیکی به مسئولان: مدیران وقت بیشتری برای شنیدن مشکلات مردم بگذارند / اخبار جعلی اعتماد را تخریب می کند / حمایت از روزنامه نگاران مستقل هشدار خانیکی به مسئولان: مدیران وقت بیشتری برای شنیدن مشکلات مردم بگذارند / اخبار جعلی اعتماد را تخریب می کند / حمایت از روزنامه نگاران مستقل
  • از فرهنگِ صرفه‌جویی تا زیرساختِ فرسوده؛ نیمی از بحران، زیر پای لوله‌های قدیمی گم می‌شود
  • هوش مصنوعی و نویسندگان؛ هوش مصنوعی جامعه ادبی را نگران کرده است/ قطع همکاری برخی ناشران با این گروه از نویسندگان
  • چه شد یک مسیحی سمفونی عاشورا را نواخت؟
  • بیمه شخص ثالث؛ چتری اجباری که برخی زیر بار آن نمی‌روند
  • نقدی بر صحبت‌های اخیر وزیر کشاورزی؛ آقای وزیر، «افزایش مزد» عامل گرانی نیست/ نان از دست رفته را به سفره‌های مردم برگردانید!
  • مدیران در تصمیم‌گیری‌های کلان جهت‌گیری هوشمندانه داشته باشند/افزایش بهره‌وری در نیشکر با کمک دانش‌بنیان‌ها
  • آماده‌سازی مجتمع‌های بین‌راهی خوزستان برای میزبانی از زائران اربعین
  • سه شطرنج‌باز دزفول به اردوی تیم ملی دعوت شدند
  • چگونه تفاوتهای فرهنگی را در ازدواج دوقومیتی مدیریت کنیم؟
  • برای حفاظت از دارایی‌ مشتریان، خدمات کارت بانک‌ها از دسترس خارج شد درپی
  • ۲ میلیون قطعه ماهی با حضور استاندار خوزستان در هورالعظیم رهاسازی شد / دکتر موالی‌زاده: ماهی‌های سازگار با اقلیم، احیا و رونق تکثیر و صید ماهی را تضمین می‌کنند
  • سالمندان مجرد؛ پدیده‌ای اجتماعی در یک قدمی ایران
  • چرا کافئین در چای و قهوه اثر متفاوتی دارد؟
  • صفحه نخست
  • خوزستان
  • سیاسی
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • فرهنگ و هنر
  • بین الملل