بیمه شخص ثالث؛ چتری اجباری که برخی زیر بار آن نمیروند
حمید گل افشان/ رانندگی درخیابانهای شلوغ امروزی، صرفاً یک مهارت فنی نیست؛بلکه نوعی مسئولیت اجتماعی عمیق است. هر راننده با قرار گرفتن پشت فرمان، امانتدار جان و مال خود و دیگران میشود. بیمه شخص ثالث نه یک گزینه تشریفاتی،بلکه ضرورتی انکارناپذیر است که قانون نیز بر آن تأکید دارد.بااین حال،هر ساله تعداد قابلتوجهی ازرانندگان،بهویژه موتورسواران […]
حمید گل افشان/
رانندگی درخیابانهای شلوغ امروزی، صرفاً یک مهارت فنی نیست؛بلکه نوعی مسئولیت اجتماعی عمیق است. هر راننده با قرار گرفتن پشت فرمان، امانتدار جان و مال خود و دیگران میشود. بیمه شخص ثالث نه یک گزینه تشریفاتی،بلکه ضرورتی انکارناپذیر است که قانون نیز بر آن تأکید دارد.بااین حال،هر ساله تعداد قابلتوجهی ازرانندگان،بهویژه موتورسواران از خرید یا تمدید این بیمه طفره میروند و براساس آمارها،حدود ۱۰ میلیون موتورسیکلت در کشور فاقد بیمهنامه معتبر هستند.چرابا وجود قوانین روشن برخی این پوشش حیاتی را نادیده میگیرند؟
بیمه شخص ثالث، پوششی است که خسارتهای جانی و مالی واردشده به اشخاص ثالث (غیر از راننده و سرنشینان خودروی مقصر) را در صورت وقوع حادثه جبران میکند.براساس قانون، تمام وسایل نقلیه موتوری زمینی بایداین بیمه را داشته باشندووسیلهای فاقد آن، اجازه تردد ندارد. اهمیت این بیمه وقتی روشن میشود که به نرخ دیه در سال ۱۴۰۵ نگاه کنیم: بر اساس اعلام قوه قضائیه، دیه کامل انسان در ماههای غیرحرام ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان و در ماههای حرام (ذیالقعده، ذیالحجه، محرم و رجب) به ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان میرسد. این افزایش حدود ۳۱ درصدی نسبت به سال گذشته، پرداخت این مبالغ را برای بسیاری از خانوادهها غیرممکن میسازد و بیمه شخص ثالث دقیقاً برای همین لحظات طراحی شده است.
چرا برخی رانندگان بیمه نمیکنند؟
اول:تصور اشتباه از هزینه. برخی میگویند «من که دقت میکنم، تصادف نمیکنم» غافل از اینکه بسیاری از تصادفات، یک خطای ساده و ناگهانی است.
دوم: ناآگاهی از جرایم دیرکرد. برای هر روز تأخیر در تمدید بیمه، جریمه روزانه محاسبه میشود که سقف آن معادل یک سال است. این جریمه برای خودروهای چهار سیلندر حدود ۲۸ هزار و ۷۹۴ تومان در روز است و در طولانیمدت، خودش به هزینهای بزرگ تبدیل میشود.
سوم: اعتماد بیجا به شانس. چند سال است حادثه نداشتهام منطقی است برای خوشبینی، اما آمارتصادفات نشان میدهد هیچکس ازحادثه مصون نیست.
عواقب این تصمیم، گسترده و گاه جبران ناپذیر است:
توقیف خودرو و جریمه نقدی: پلیس راهورخودروی فاقدبیمه راتوقیف و۱۵۰ هزار تومان جریمه میکند. حبس و زندان: در صورت وقوع حادثه منجر به فوت و نداشتن بیمه، راننده مقصر تا زمان پرداخت دیه (که ممکن است سالها طول بکشد) روانه زندان میشود. بر اساس قوانین جدید، مجازات حبس تعزیری درجه شش و جزای نقدی معادل دو برابر وجوه دریافتی برای متخلفان در نظر گرفته شده است.
فشار مالی سنگین: صندوق تأمین خسارتهای بدنی، دیه زیاندیده را پرداخت میکند، اما این مبلغ بهصورت قسطی یا یکجا از راننده مقصر دریافت میشود. مشکل در نقل و انتقال خودرو: خرید و فروش خودروی فاقد بیمه شخص ثالث ممنوع است و کارت سوخت آن غیرفعال میشود.
به باور نویسنده، خرید بیمه شخص ثالث هزینه نیست؛ سرمایهگذاری برای آرامش خاطر و حفظ کرامت انسانی است. در جامعهای که نرخ دیه هر ساله افزایش مییابد، نداشتن بیمه یعنی بازی با جان و مال خود و دیگران. بارها دیدهایم رانندهای بدون بیمه، با یک لحظه غفلت، عمری بدهکار میشود و خانوادهاش سالها درگیر اقساط سنگین دیه میشوند.چرا بایدچنین خطری رابه جان بخریم،در حالی که با پرداخت هزینهای هرچند برای برخی خودروها بامدلهای گرانقیمت، مبلغ قابل توجهی است میتوانیم از این بحران جلوگیری کنیم؟بله، هزینه بیمه برای برخی رانندگان سنگین است،اما این هرگز توجیهی برای چشمپوشی از آن نیست؛ چرا که خسارتِ ناشی از نبود آن، چندین برابر و گاه جبرانناپذیر خواهد بود.
بیمه شخص ثالث یک نیازاساسی در زندگی شهری است که متأسفانه برخی آن را جدی نمیگیرند.با توجه به افزایش چشمگیر نرخ دیه در سال ۱۴۰۵ و عواقب سنگین قانونی مانندحبس و توقیف خودرو توصیه میشودهر رانندهای نسبت به خرید و تمدید بهموقع بیمه اقدام کند. این کار علاوه بر رعایت قانون، امنیت جانی و مالی خود و دیگران را تضمین میکند.آرامش خاطردرجادههابا
بامسئولیتپذیری هر راننده آغاز میشود.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید