تارا خبر
  • صفحه نخست
  • خوزستان
  • سیاسی
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • فرهنگ و هنر
  • بین الملل
۴ تیر ۱۴۰۵

عراقچی: امروز به صراحت اعلام کردیم که لازمه هر گفت‌وگویی، خودداری از تهدید و فشار است

وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسش ایرنا با اشاره به اینکه موضوع گفت‌وگوی ایران و آمریکا صرفا هسته‌ای است، گفت: در جلسه امروز اینکه گفت‌وگوهای هسته‌ای و حل‌وفصل مسائل اصلی باید در فضایی آرام، بدون تنش و بدون تهدید، صورت گیرد مورد اشاره ما قرار گرفت. لازمه هر گفت‌وگویی، خودداری از تهدید و فشار است. ما این نکته را امروز نیز به‌صراحت مطرح کردیم و انتظار داریم که حتماً رعایت شود تا امکان ادامه گفت‌وگوها فراهم باشد.
بهمن 17, 1404 3 دقیقه خواندن
چاپ خبر

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه پس از پایان این دور از مذاکرات غیرمستقیم با ایالات متحده در عمان، در جمع خبرنگاران حاضر در مسقط گفت: امروز ما گفت‌وگوهای طولانی و فشرده‌ای داشتیم. از ساعت ۱۰ صبح که آغاز کردیم تا اکنون که نزدیک به ساعت ۶ بعدازظهر است، جلسات متعددی برگزار شد؛ البته به‌صورت غیرمستقیم. آقای بدر بوسعیدی، وزیر امور خارجه عمان، امروز زحمت زیادی کشیدند؛ هم از باب مهمان‌نوازی، میزبانی و هم از باب انتقال صحبت‌ها و پیام‌های طرفین به یکدیگر.

نگرانی‌های ایران در فضایی بسیار خوب به طرف مقابل منتقل شد

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه امروز چندین دور جلسات برگزار شد، گفت: صحبت‌هایی که ما با ایشان داشتیم و سپس ایشان با طرف مقابل مطرح کردند، موجب شد پس از این مدت طولانی که گفت‌وگویی نداشتیم، نقطه‌نظرات به یکدیگر منتقل شود. این موضوع بسیار مهم بود. نگرانی‌های ما منتقل شد و منافع ما، حقوقی که مردم ایران دارند و همه مواردی که باید گفته می‌شد، به‌نظر من در فضایی بسیار خوب منتقل شد و در عین حال دیدگاه‌های طرف مقابل نیز شنیده شد.

مذاکرات امروز، شروع خوبی بود

سیدعباس عراقچی با تاکید بر اینکه می‌توانم بگویم که شروع خوبی بود، ادامه داد: اما ادامه‌ آن منوط به این است که ما در پایتخت‌ها مشورت‌هایی انجام دهیم و درباره چگونگی ادامه روند تصمیم‌گیری کنیم. در مورد نفسِ ادامه‌ی گفت‌وگوها تقریباً توافق نظر وجود داشت و قرار شد این روند ادامه پیدا کند؛ اما اینکه زمان، چگونگی و تاریخ آن چگونه باشد، در مشورت‌های بعدی و از طریق آقای بدر بوسعیدی انجام خواهد شد. به نظر من فضای خوبی حاکم بود و در یک جمله می‌توانم بگویم که شروع خوبی بود.

بی‌اعتمادی ایران به آمریکا چالشی سنگین بر سر راه مذاکرات است

وزیر امور خارجه در ادامه خاطرنشان کرد: اکنون در مرحله‌ای هستیم که پس از هشت ماه پرتلاطم، که یک جنگ را پشت سر گذاشتیم و همه مسائل دیگری که می‌دانیم، قرار است دوباره یک روند گفت‌وگو آغاز شود. این بی‌اعتمادی بسیار بزرگی که در این مدت به وجود آمده و بر بی‌اعتمادی‌های قبلی افزوده شده، چالشی سنگین بر سر راه مذاکرات است و ما ابتدا باید بر این فضای بی‌اعتمادی حاکم غلبه کنیم و سپس بتوانیم چارچوب یک گفت‌وگوی جدید را، که به‌اصطلاح بتواند منافع مردم ایران را تأمین کند، طراحی کنیم.

می‌توانیم در جلسات بعدی به یک چارچوب مورد توافق برای ادامه گفت‌وگوها برسیم

وی ادامه داد: امروز در این زمینه تا حدی بحث‌های خوبی انجام شد و دیدگاه‌های دو طرف شنیده و قرار شد که این روند ادامه پیدا کند. تصور من این است که اگر همین روند و همین دیدگاه در به‌اصطلاح طرف مقابل ادامه پیدا کند، می‌توانیم در جلسات بعدی به یک چارچوب مورد توافق برای این گفت‌وگوها و درباره موضوعاتی که مطرح است، برسیم؛ اما نمی‌خواهم از اکنون قضاوت کنم. به نظر من شروع خوبی بود و می‌تواند ادامه‌یخوبی هم داشته باشد، اما این موضوع به طرف مقابل و البته به تصمیم‌گیری‌هایی که در تهران انجام خواهد شد، بستگی دارد.

گفت و گو با امریکا صرفا هسته‌ای است

سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه در پاسخ به این پرسش ایرنا که یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های کشورهای منطقه، با وجود سازوبرگ‌ها و تمهیداتی که آمریکا در اطراف منطقه تدارک دیده است، موضوع امنیت در این جغرافیا است. آیا در ارتباط با این موضوع نیز در گفت‌وگوهای امروز مسائلی مطرح شد، یا هنوز به آن مرحله نرسیده است، گفت: موضوع گفت‌وگوهای ما صرفاً هسته‌ای است و ما در خصوص هیچ موضوع دیگری با آمریکایی‌ها گفت‌وگو نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: البته اینکه گفت‌وگوهای هسته‌ای و حل‌وفصل مسائل اصلی باید در فضایی آرام، بدون تنش و بدون تهدید، صورت گیرد مورد اشاره ما قرار گرفت. لازمه هر گفت‌وگویی، خودداری از تهدید و فشار است. ما این نکته را امروز نیز به‌صراحت مطرح کردیم و انتظار داریم که حتماً رعایت شود تا امکان ادامه گفت‌وگوها فراهم باشد.

به گزارش ایرنا، دور جدید گفت و گوهای هسته ای ایران و آمریکا که از صبح امروز جمعه ۱۷ بهمن ماه در مسقط با وساطت سلطنت عمان آغاز شده بود، ساعتی قبل به پایان رسید. در این دور از گفت و گوها هیات های مذاکره کننده ایران و ایالات متحده؛ مجموعه ای از نظرات، ملاحظه ها و رویکردهای خود را از طریق بدر بوسعیدی وزیر خارجه عمان به یکدیگر منقل کردند.

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار

  • نقدی بر صحبت‌های اخیر وزیر کشاورزی؛ آقای وزیر، «افزایش مزد» عامل گرانی نیست/ نان از دست رفته را به سفره‌های مردم برگردانید!
  • مدیران در تصمیم‌گیری‌های کلان جهت‌گیری هوشمندانه داشته باشند/افزایش بهره‌وری در نیشکر با کمک دانش‌بنیان‌ها
  • آماده‌سازی مجتمع‌های بین‌راهی خوزستان برای میزبانی از زائران اربعین
  • سه شطرنج‌باز دزفول به اردوی تیم ملی دعوت شدند
  • چگونه تفاوتهای فرهنگی را در ازدواج دوقومیتی مدیریت کنیم؟
  • برای حفاظت از دارایی‌ مشتریان، خدمات کارت بانک‌ها از دسترس خارج شد درپی
  • ۲ میلیون قطعه ماهی با حضور استاندار خوزستان در هورالعظیم رهاسازی شد / دکتر موالی‌زاده: ماهی‌های سازگار با اقلیم، احیا و رونق تکثیر و صید ماهی را تضمین می‌کنند
  • سالمندان مجرد؛ پدیده‌ای اجتماعی در یک قدمی ایران
  • چرا کافئین در چای و قهوه اثر متفاوتی دارد؟
  • راز رگ‌های آبی؛ چرا خونی که قرمز است، زیر پوست آبی دیده می‌شود؟
  • شهباز شریف: هیچ بحثی درباره برنامه‌های موشکی ایران با آمریکا و یا در تفاهم‌نامه وجود ندارد
  • تشریح جزئیات اقتصادی تفاهم‌نامه ایران و آمریکا از زبان رئیس‌کل بانک مرکزی
  • ونس: پیشرفت بزرگی در رابطه با ایران انجام شده است
  • ورود هیات‌های مذاکره کننده به سالن اجلاس چهارجانبه در سوئیس
  • نشست داخلی هیات مذاکره کننده ایرانی در سوییس/ برگزاری سه دیدار دوجانبه با طرف های میانجی
  • صفحه نخست
  • خوزستان
  • سیاسی
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • فرهنگ و هنر
  • بین الملل