جهش قیمت کاغذ و معضلات چاپخانهداران
افزایش چشمگیر قیمت کاغذ آنهم تنها در عرض 10 روز، اعتراض فعالان صنعت چاپ و بسته بندی را به همراه داشته است. واردات و ثبت سفارش کاغذ با مشکلاتی مواجه شده و از سویی دیگر تولید کاغذ در داخل کشور نیز آببر بوده و صرفه اقتصادی نیز ندارد. گرانی کاغذ فقط چاپخانهداران را با مشکل […]
افزایش چشمگیر قیمت کاغذ آنهم تنها در عرض 10 روز، اعتراض فعالان صنعت چاپ و بسته بندی را به همراه داشته است. واردات و ثبت سفارش کاغذ با مشکلاتی مواجه شده و از سویی دیگر تولید کاغذ در داخل کشور نیز آببر بوده و صرفه اقتصادی نیز ندارد. گرانی کاغذ فقط چاپخانهداران را با مشکل مواجه نمیکند، فعالان مطبوعات، بازار کتاب، بستهبندی انواع مواد خوراکی و بسیاری از موارد دیگر نیز با جهش ناگهانی قیمت مواجه خواهند شد.
به گزارش ایلنا،بابک عابدین، رئیس هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی ایران گفت: عرضه و تقاضای بازار در حوزه کاغذ و مقوا به هم ریخته و مساله اصلی این است که کاغذ و مقوا کالای استراتژیک محسوب میشوند؛ هم در حوزه فرهنگی، از کتاب و جراید گرفته تا سایر محصولات مکتوبی که همچنان به کاغذ وابستهاند، و هم در بخش بسته بندی و صنایع مختلف.او افزود: اگر این کالا در مقاطعی در بازار در دسترس نباشد، زنجیره عرضه مواد غذایی، دارویی و بهداشتی دچار اختلال میشود، چرا که همه این محصولات به بسته بندی وابستهاند و به هم خوردن عرضه و تقاضا، کل زنجیره فروش و ارزش را تحت تاثیر قرار میدهد.
اطمینان دهد و آنها را درگیر این مسئله کند. مشابه زمانی که وزارت ارشاد به ناشرین سهمیه کاغذ میداد، دولت میتواند سهمیه یا تخصیص ارز برای تهیه کاغذ در اختیار اتحادیهها قرار دهد تا عرضه و تقاضا در بازار تنظیم شود.
رئیس اتحادیه صنف چاپخانهداران و صحاف تهران بیان کرد: این اقدام نه تنها باعث کاهش قیمت کاغذ و مقوا برای تولیدکنندگان و چاپخانهها میشود، بلکه تقاضای کاذب در بازار را نیز حذف میکند. در نتیجه، تولیدکنندگان داخلی و واردکنندگان کاغذ و مقوا مجبور میشوند قیمتهای خود را با قیمت چاپخانهها هماهنگ کنند.
او در ادامه بیان کرد: کاغذ مطبوعات نیز در همین چرخه قرار دارد و همان کاغذ تحریر است که در گرماژهای مختلف، از حدود ۵۰ تا ۸۰ گرم، برای مطبوعات استفاده میشود.عابدین گفت: کاغذ تحریر علاوه بر مصارف فرهنگی و مطبوعاتی مانند کتاب و روزنامه، در مصارف صنعتی نیز کاربرد دارد؛ از جمله در کارتنسازی، پاکتهای چندلایه مثل بستهبندی شیرهای مدتدار، جعبههای سخت که لایههای کاغذ تحریر روی مقوا کشیده میشود تا استقامت بیشتری داشته باشد یا سطح آن رنگآمیزی شود.بنابراین کاغذ تحریر هم در حوزه فرهنگی و هم صنعتی استفاده میشود.
او افزود: تورم ناشی از افزایش قیمت کاغذ باید در سطح نقطه فروش کالا نیز در نظر گرفته شود. در بستهبندی یک محصول ساده مانند شیرینی یا شکلات، قیمت بستهبندی ممکن است یک چهارم قیمت کالا را تشکیل دهد، در حالی که در بستهبندی بیسکویت و محصولات مشابه، بستهبندی بین ۳۰ تا ۴۰ درصد قیمت محصول را شامل میشود.
افزایش چشمگیر قیمت کتاب و کاغذ مطبوعات
عابدین تاکید کرد: قیمت کاغذ کتاب و مطبوعات نیز افزایش یافته است. به عنوان مثال، قیمت یک کیلو کاغذ کتاب که قبلاً حدود ۹۳ تا ۹۴ هزار تومان بود، اکنون به ۱۲۳ هزار تومان رسیده است. این افزایش قیمت، مستقیماً روی قیمت پشت جلد کتاب تاثیر میگذارد و ناشران نمیتوانند آن را حذف کنند.
او افزود: در شرایط فعلی، مطبوعات نیز با مشکل جدی مواجه شدهاند؛ چون نمیتوانند درآمد تبلیغاتی کافی کسب کنند و حفظ تولید و انتشار اثر مطبوعاتی به سختی امکانپذیر است. حل این مشکلات تا حدود ۹۰ درصد امکانپذیر است، اما نیازمند تدابیر جدی در تنظیم بازار کاغذ و مقوا است.
تصمیمات غلط و التهاب کاذب بازار
عابدین درباره تاثیر تصمیمات غلط و التهاب کاذب بازار بیان کرد: افزایش قیمت حمل و نقل به دلیل افزایش هزینه سوخت نیز بیتاثیر نیست و بهطور مستقیم بر قیمت کتاب اثر میگذارد. هزینههای لجستیک و حمل و نقل، هم در قیمت کاغذ و هم در قیمت نهایی کتاب نقش قابل توجهی دارد.
او افزود: برای مثال، حمل یک کالای ۲۰ تا ۲۵ تنی از بندرعباس به تهران، حدود ۲۵ میلیون تومان هزینه دارد که این هزینه به قیمت تمامشده کتاب و محصولات مرتبط اضافه میشود. به گفته عابدین، بنابراین هر گونه افزایش هزینه در حمل و نقل، به شکل مستقیم بر قیمت نهایی محصولات فرهنگی و مطبوعاتی اثرگذار است.
عابدین تاکید کرد: افزایش قیمت سوخت هم بر هزینه حمل و نقل کالاها اثر میگذارد و این موضوع برای کاغذ و محصولات فرهنگی مانند کتاب و مطبوعات نیز صدق میکند و تولیدکنندگان ناچارند این افزایش را در قیمت محصولات نهایی اعمال کنند. علاوه بر این، هزینه نقل و انتقال شهری و بین بنگاههای اقتصادی نیز افزایش پیدا میکند و نهایتاً تورم آن در نقطه فروش دیده میشود.
او افزود: فرهنگ را نمیتوان از چرخه افزایش قیمتها مستثنا کرد و همانند سایر کالاها، افزایش هزینهها بر محصولات فرهنگی اثرگذار است.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید